Iedereen heeft een andere blik op agressie maar is dat wel goed?
In dit artikel richten wij ons even op situaties die zich voordoen binnen het zorg- , en hulpverleningslandschap. Natuurlijk snappen wij dat agressie voorkomt binnen elke beroepsgroep. Het is alleen ondoenlijk om dat allemaal samen te vatten in dit artikel. Agressie is iets wat voor iedereen een andere definitie heeft. Wat de ene hulpverlener weg zal wuiven als niet spannend zal de andere hulpverlener met knikkende knieën bekijken. 1 ding is zeker, vroeg of laat krijgt iedereen wel een keer met agressief gedrag te maken. Wat doe je dan?
Allereerst is het goed om te beseffen dat er enorm veel vormen van agressieve uitingen zijn. Er kan agressie komen vanuit de cliënt naar de hulpverlener of deze kan gericht zijn op de cliënt zelf. Het kan voorkomen dat er een agressieve situatie is tussen de cliënt en andere gezinsleden. Ook kan het voorkomen met wellicht iemand uit de naaste omgeving. Er kunnen ook situaties zijn waar gezinsleden onderling agressief reageren. Dit kunnen zij ook uiten of dit richten op de hulpverlening. Allemaal situaties waar iets mee moet gebeuren voordat de boel echt zal escaleren.
Wat is nu eigenlijk agressie? Wanneer wij aan 10 hulpverleners deze vraag voorleggen, krijgen wij 10 verschillende antwoorden. Voor de 1 geld met een vuist op tafel staan als agressief gedrag. De andere hulpverlener moet daar om glimlachen en zal de cliënt aanmoedigen zich meer te uiten. Sommige hulpverleners vinden het prima wanneer er gescholden wordt. Dit terwijl anderen hier echt door geraakt worden. Soms, wordt onderlinge strijd binnen het gezin genegeerd omdat er alleen aandacht is voor de cliënt. Diezelfde strijd maakt voor andere professionals het werk juist weer onmogelijk.
De masterclass agressie en de-escalatie zorgt voor meer duidelijkheid!
In de masterclass gaan we dieper in op wat agressie nu eigenlijk in houdt. We leren de deelnemers het belang van vroegtijdige signalering. Ook hebben wij het over het van te voren afspreken wat nu wel of juist niet onder agressiviteit valt. Door het delen van eigen verhalen kunnen wij in de Masterclass mooi werken met voorbeelden. We kunnen dan laten zien hoe je in dergelijke situaties kan de-escaleren. Samen gaan we dieper in op waar agressiviteit vandaan komt en waarom dit altijd zorgt voor een stagnatie in een traject. Wij laten zien hoe belangrijk het is om agressieve handelingen vast te leggen. Tevens kijken we naar welke stappen je daarna moet nemen als hulpverlener als dit je overkomt. Dit alles is in het belang van jou maar ook in het belang van de cliënt. Vroegtijdige signalering kan helpen bij het niet verder uit de hand lopen van een situatie.
Uiteindelijk gaat dit alles over veiligheid en zo veilig mogelijk kunnen werken. Uiteraard mogen er emoties zijn en daarbij hoort natuurlijk ook boosheid. Het is alleen voor iedereen belangrijk dat dit wel binnen de perken blijft. Door de masterclass worden de deelnemers weerbaarder. Zij zullen vroeger signaleren. Zij zullen minder escalaties ervaren. Zij zullen de belangrijkheid van registratie volledig omarmen.
Agressiviteit is iets wat niemand wil maar wat iedereen kan overkomen. Daarom is het belangrijk om van te voren goed voorbereid te zijn. Hierdoor kan je op dat moment ook goed en adequaat reageren. Het gaat tenslotte over de veiligheid van iedereen en als hulpverlener voel jij jezelf daar verantwoordelijk voor.
Uiteraard gaan trajecten vaak over pijn en verdriet maar ook dan mogen er gewoon grenzen zijn aan wat acceptabel is. Middels deze Masterclass gaan we samen onderzoeken waar deze grens komt te liggen. Welke voordelen biedt dit voor de werk relatie? De uiteindelijke doelstelling is zonder agressiviteit te kunnen werken. Dit zal zorgen voor meer werkplezier en onderling vertrouwen.
Meer weten over de masterclass over omgaan met agressiviteit? Gebruik dan ons contactformulier!
Of bezoek onze facebookpagina!
Agressie lossen we samen op en we gaan met elkaar om op gelijke gronden.
Subscribe to our monthly email newsletter to stay up to date with the latest news, articles and stories from Avada Yoga:
Ego Centralis biedt coaching en begeleiding aan iedereen die dit nodig heeft. Dit doen wij voor zowel particulieren als voor zakelijke cliënten. Bezoek onze diensten pagina om te kijken welke inzet het beste bij jou past. Bekijk particulier aanbod, of bekijk zakelijk aanbod.
Onze blogs
De Ego Centralis Marketing Prijsvraag
Wij willen binnenkort verschillende marketing campagnes gaan lanceren voor een groter bereik van onze dienstverlening. Toen wij zaten te brainstormen over onze marketing bedachten wij ons ineens iets leuks.
Zeevissen met zijn allen
Even een bakkie koffie met zijn allen en toen verdeeld over 3 Mercedes busjes zijn we onderweg gegaan. Dichte mist kwamen we tegen en even waren we bezorgd over het weer wat we overdag zouden hebben.
Nieuwsbrief september 2024
Vanaf heden iedere maand een nieuwsbrief met aankondigingen-artikelen-weetjes-quotes en meer. Heeft u leuke ideeën voor onze nieuwsbrieven ? Laat het ons weten.
Dagje Wrak vissen met Ego Centralis
Trossen los, recht zo die gaat, samen een dagje vissen op 26 oktober 2024! Tijdens de eerste brainsstorm weken van Ego Centralis ontstond in de groep het idee om vaker met zijn allen wat leuks [read more...]
Practice what I preach – doelen en bewegen / sporten
In ons werk werken wij veel met doelen en het weer in beweging krijgen van vastgelopen situaties. Iedereen die mij persoonlijk kent, weet dat ik in mijn leven al heel veel doelen heb gesteld om [read more...]
Een nieuwe coach, Marion!
Wanneer wij praten over sportief dan gaat het bijna altijd over Marion Coenen! De challenges vliegen ons om de oren! In december 2023 ben ik (Jap) in contact gekomen met Marion. Al vanaf het eerste [read more...]